tillich (epigonal) hat folgendes geschrieben: | ||
Ich habe mir vor einiger Zeit schon die Leseprobe angeschaut. Mein erster Eindruck ist, dass die typischen Anti-"Woke"-Talking-Points wiedergekäut werden, typischerweise auf der Grundlage anderer Anti-Woke-Bücher. Ich habe dabei den ganz starken Verdacht, dass Standpunkte der kritisiert:innen Autoren grob verfälschend wiedergegeben werden und dass dabei, wie eben auch in anderen Ant-"Woke"-Büchern, eine "Bewegung" zusammenfantasiert wird, die als Bewegung einfach nicht existiert, sondern als Feindbild aus verschiedenen einzelnen Phänomenen und Autor:innen zusammengeschustert wird. Anscheinend wird das ganze dann noch mit Psychosoße übergossen (das scheint mir das einzig Originelle daran zu sein), und da bin ich schon generell skeptisch, ob das sachlich angemessen gemacht wird. Falls es so gemacht wird, dass eine gesellschaftliche Auseinandersetzung auf eine Weise pathologisiert wird, die nur auf individueller Ebene angemessen wäre, wäre es schon vom Ansatz her Bullshit. Schließlich wurde das Buch auf den Ruhrbaronen außerordentlich positiv besprochen. Die sind aber gerade bei solchen Themen einfach nur eine dumme Propagandaschleuder. Was da zu einem solchen Thema positiv besprochen wird, ist schon fast garantiert keine sachliche, differenziert argumentierende Auseinandersetzung mit dem Thema, sondern polemischer Scheiß. |
fwo hat folgendes geschrieben: |
Aber die juristische Ebene interessiert mich in dem Fall eigentlich nicht. Es ist ein persönlicher Angriff, bei dem versucht wird, Druck beim Arbeitgeber aufzubauen, der dazu führen soll, dass die Frau ihren Arbeitsplatz verliert. Ich empfinde das vom persönlichen Standpunkt als nicht weit entfernt von der Androhung körperlicher Gewalt. Natürlich kannst Du sagen "Ist doch nur eine Meinung, muss man doch äußern können!". Aber ich finde schon, dass man bei einer "Meinungsäußerung", die auf derartige Folgen abzielt, handfeste Gründe haben sollte. |
Myron hat folgendes geschrieben: |
Man kann noch einen Schritt weitergehen und zur Ablenkung argumentieren, dass es hier gar nichts Wirkliches zu benennen gebe, weil "diese woke Ideologie" nichts weiter als ein politisches Phantom sei, das Rechte zum (fiktiven) Gegenstand ihrer verschwörungstheoretischen Propaganda gegen die Linken gemacht haben. |
fwo hat folgendes geschrieben: | ||||
Mal reinhören: https://www.youtube.com/watch?v=fsc1jYAJJhg Ich mag ihre Art zu reden überhaupt nicht, aber die Pathologisierung, die Du prophylaktisch vermutest, findet nicht statt. |
tillich (epigonal) hat folgendes geschrieben: | ||
Nun, ich sprach ja, eben weil es nur der EIndruck aus Vorwort und Inhaltsverzeichnis war, nur im "falls". Aber um noch etwas nur nach dem ersten EIndruck zu sagen: Sie hat den zu meinem Eindruck schon absolut passenden Kanal gewählt. |
tillich (epigonal) hat folgendes geschrieben: |
Schließlich wurde [Bockwyts] Buch auf den Ruhrbaronen außerordentlich positiv besprochen. Die sind aber gerade bei solchen Themen einfach nur eine dumme Propagandaschleuder. Was da zu einem solchen Thema positiv besprochen wird, ist schon fast garantiert keine sachliche, differenziert argumentierende Auseinandersetzung mit dem Thema, sondern polemischer Scheiß. |
Myron hat folgendes geschrieben: |
Das ist unschön. Ich kenne Bockwyts politische Einstellung nicht; aber daraus, dass sie einer RT-Tante ein Interview gegeben hat, folgt nicht, dass sie selbst rechtsextrem oder reaktionär gesinnt ist. |
tillich (epigonal) hat folgendes geschrieben: | ||
So weit bin ich längst gegangen, falls du es nicht mitbekommen hast. |
tillich (epigonal) hat folgendes geschrieben: |
Allerdings nicht zur Ablenkung, sondern als meine inhaltliche Auseinandersetzung mit dem Thema.
Die Argumentationsweise der Autorin lautet ja: Man braucht nun mal Begriffe für die Sachen. Damit überspringt sie aber ganz unelegant die lästige zwischenfrage, ob es die Sache als solche überhaupt gibt. Das bestreiten Leute und lehnen den Begriff deshalb ab (und diskutieren auch darüber), sie lehnen nicht etwa den Begriff einfach so ab. |
Myron hat folgendes geschrieben: | ||
Im Februar gewährte sie der Jungen Welt ein Interview. Daraus kann man genauso wenig schließen, dass sie linksextrem gesinnt ist. |
Myron hat folgendes geschrieben: |
Wenn du meine ausführlichen Erläuterungen gelesen hast und immer noch bestreitest, dass es die Wache Linke—d.i. die (postmoderne) kulturelle, identitäre/minoritäre Linke—als reales politisches Phänomen gibt, dann muss ich dir bewusste Verstellung oder Täuschung unterstellen. |
Zitat: |
"Abstract: In this article, the so-called ‘anti-woke’ culture war is deconstructed through the notions of metapolitics in fascist discourses – linked to the Gramscian ‘hegemonisation’ and ‘the war of position’ – as well as the Schmittian friend/enemy distinction coupled with theories of deviance and moral panics. The appropriation of the neo-fascist culture war discourse by the mainstream right in the UK is analysed discursively, combining political discourse analysis, the discourse-historical approach and discourse-conceptual analysis. The anti-woke culture war by the British conservative party as well as rightwing media will serve to analyse how social justice struggles like anti-racism, anti-sexism and pro-LGBTQ rights are being abnormalised and positioned as extreme deviant political positions. Linked to this, so-called ‘cancel culture’ is strategically deployed by dominant groups to neutralise contestations against racist, sexist and anti-LGBTQ views. Finally, freedom of speech and the right to offend is weaponised to protect racist and discriminatory language and to position these idea’s as valid opinions worthy of democratic debate."
Bart Cammaerts: "The abnormalisation of social justice: The ‘anti-woke culture war’ discourse in the UK" (2022) |
tillich (epigonal) hat folgendes geschrieben: | ||||||
Nun, ich sprach ja, eben weil es nur der EIndruck aus Vorwort und Inhaltsverzeichnis war, nur im "falls". Aber um noch etwas nur nach dem ersten EIndruck zu sagen: Sie hat den zu meinem Eindruck schon absolut passenden Kanal gewählt. |
Tarvoc hat folgendes geschrieben: | ||
Ich bin mit allem daran einverstanden außer mit der Annäherung an Gewaltdrohungen, also an justiziable Handlungen - und diese war genau der Grund, warum ich das Recht auf freie Meinungsäußerung hier überhaupt erst angeführt hatte. Mit solchen Annäherungen lassen sich nämlich tatsächlich Grundrechte aushebeln. Zudem läuft eine Annäherung fast zwangsläufig immer in beide Richtungen, und ich glaube nicht, dass es in deinem Interesse sein kann, Gewaltdrohungen an legale Meinungsäußerungen anzunähern. |
fwo hat folgendes geschrieben: |
Wer nur die Strafbarkeit einer Handlung zum Maßstab erhebt, hat in meinen Augen einen kaputten Kompass. |
tillich (epigonal) hat folgendes geschrieben: |
Hier haben mehrere, leider anonyme Autoren eine sehr gründliche Auseinandersetzung mit dem schon diskutierten Text von Mahner geschrieben. Leseempfehlung für das Thema dieses Threads. |
Zitat: |
"Schon die Verwendung des in der Forschung unüblichen, aber bei Verschwörungsideologen und „anti-woke“ Aktivisten James Lindsay (Co-Autor des von Mahner bereits 2022 hoch gelobten Buches Cynical Theories) gängigen Begriffs der „Critical Studies“, sollte uns zu denken geben."
Quelle: https://www.volksverpetzer.de/analyse/moral-panic-critical-studies/ |
Zitat: |
"Following Crenshaw’s recommendation, these rapidly emerging fields of critical studies of culture all rely heavily on social constructivism to explain why some identities are marginalized, while arguing that those social constructions are themselves objectively real."
(Pluckrose, Helen, and James Lindsay. Cynical Theories: How Activist Scholarship Made Everything about Race, Gender, and Identity; and Why This Harms Everybody. Durham, NC: Pitchstone, 2020. p. 58 ) |
Myron hat folgendes geschrieben: |
Ein "unüblicher" Begriff (= Critical Studies)? |
Zitat: |
"It remains difficult to pin down the boundaries of cultural studies as a coherent, unified, academic discipline with clear-cut substantive topics, concepts and methods that differentiate it from other disciplines. Cultural studies has always been a multi- or post-disciplinary field of enquiry which blurs the boundaries between itself and other ‘subjects’. It is not physics, it is not sociology and it is not linguistics, though it draws upon these subject areas. Indeed, there must be, as [Stuart] Hall (1992a) argues, something at stake in cultural studies that differentiates it from other subject areas.
For Hall, what is at stake is the connection that cultural studies seeks to make to matters of power and cultural politics. That is, to an exploration of representations of and ‘for’ marginalized social groups and the need for cultural change. Hence, cultural studies is a body of theory generated by thinkers who regard the production of theoretical knowledge as a political practice. Here, knowledge is never a neutral or objective phenomenon but a matter of positionality, that is, of the place from which one speaks, to whom, and for what purposes. At the start of the evolution of British cultural studies the idea that the field was politically engaged was taken as a defining characteristic. Today, cultural studies’ alignment with political activism is more controversial – both inside and outside of the field." (Barker, Chris, & Emma A. Jane. Cultural Studies: Theory and Practice. 5th ed. London: SAGE Publications, 2016. p. 5) |
Zitat: |
"Cultural Studies and Cultural Politics
Cultural studies is a multi-disciplinary or even post-disciplinary field of enquiry which blurs the boundaries between itself and other disciplines. However, since cultural studies does not wish to be thought of as ‘anything’ (Hall, 1992a), it has sought to differentiate itself through its politics. Cultural studies consistently claims to be centred on issues of power, politics and the need for social change. Indeed, cultural studies has aspirations to form links with political movements outside of the academy. Thus: # Cultural studies is a body of theory reflexively produced with the idea that this process is a political practice. For cultural studies, knowledge is never a neutral or objective phenomenon, but a matter of positionality, which Gray describes as, ‘Who can know what about whom, by what means and to what purposes’ (Gray, 1997: 94). … One of the central arguments of cultural studies is that its object of study, culture, is a zone of contestation over meaning. That is, within the field of culture, divergent understandings of the world have fought for ascendancy and the pragmatic claim to truth. In particular, meaning and truth in the domain of culture are constituted within patterns of power. It is in this sense that the ‘power to name’ and to make particular descriptions stick is a form of cultural politics. Issues of cultural representation are ‘political’ because they are intrinsically bound up with questions of power. Power, as social regulation that is productive of the self, enables some kinds of knowledge and identities to exist and not others. It matters whether we are white or black, female or male, African or American, poor or rich, because of the differential cultural resources by which we will have been constituted and to which we will have access." (Barker, Chris, & Emma A. Jane. Cultural Studies: Theory and Practice. 5th ed. London: SAGE Publications, 2016. pp. 601-2) |
Zitat: |
"Cultural politics: Concerned with issues of power in the acts of naming and representation that constitute our cultural maps of meaning. Cultural politics is concerned with the contestation over the meanings and resources of culture. It involves the writing of new languages by which to describe ourselves in the belief that this will have desirable social consequences.
Cultural studies: An interdisciplinary or post-disciplinary field of enquiry that explores the production and inculcation of maps of meaning. A discursive formation, or regulated way of speaking, concerned with issues of power in the signifying practices of human formations." (Barker, Chris, & Emma A. Jane. Cultural Studies: Theory and Practice. 5th ed. London: SAGE Publications, 2016. p. 634) |
Zitat: |
"Criticizing cultural studies
Cultural studies has been criticized for, among other alleged problems, theoretical dilettante-ism, a lack of rigorous scientific method, an ahistorical focus on only contemporary readings of popular mass media texts, and being little more than a fad. Of particular provocation is cultural studies’ challenge to the idea that there exists a single objective reality or truth (…). The philosopher Roger Scruton uses this as the basis for his claim that, ‘Reason is now on the retreat, both as an ideal and as a reality’ (1999), while Harry G. Frankfurt, another contemporary philosopher, dismisses this approach to thinking as nothing less than ‘bullshit’ (2005). In some cases, criticisms of cultural studies seem to have a degree of legitimacy – not least because some critiques come from scholars within the field itself. Graeme Turner, for instance, argues that contemporary cultural studies has lost track of its central goal of operating with political and moral purpose for the public good (2012: 12). Even [Stuart] Hall – one of the founding figures in the field – speaks of cultural studies as containing ‘a lot of rubbish’ (cited in Taylor, 2007). In others cases, however, attacks can be read as supporting the central cultural studies claim that there exists strong resistance to the notion that ‘low’ or mass popular culture be considered as seriously as those ‘high’ cultural forms that have traditionally been appreciated only by the elite. Consider, for example, the American literary critic Harold Bloom who views cultural studies as an ‘incredible absurdity’ and as yet another example of the ‘arrogance… of the semi-learned’ (cited in Gritz, 2003)." (Barker, Chris, & Emma A. Jane. Cultural Studies: Theory and Practice. 5th ed. London: SAGE Publications, 2016. p. 8 ) |
Zitat: |
"Criticizing cultural studies
…Even [Stuart] Hall – one of the founding figures in the field – speaks of cultural studies as containing ‘a lot of rubbish’ (cited in Taylor, 2007)…." (Barker, Chris, & Emma A. Jane. Cultural Studies: Theory and Practice. 5th ed. London: SAGE Publications, 2016. p. 8 ) |
Zitat: |
"I hadn't meant to talk to Stuart about cultural studies. But I realised that his pleas for a proper recognition of the ground upon which we operate was a way of referring to the ground-clearing work, the radical intellectual practice, that he hoped cultural studies might undertake. Was he still interested in that version of the subject?
[Hall:] "Yes, I do want to go on thinking about cultural studies. But not as a field. I never defended it as a field. I think that as a field it contains a lot of rubbish."" (Taylor, Laurie. "Laurie Taylor’s Interviews: Culture’s Revenge: Laurie Taylor interviews Stuart Hall." New Humanist, 2007: https://newhumanist.org.uk/articles/960/cultures-revenge-laurie-taylor-interviews-stuart-hall) |
Myron hat folgendes geschrieben: |
* An der Akademie der Bildenden Künste in Wien kann man einen Master in Critical Studies erwerben: https://www.akbild.ac.at/de/studium/studienrichtungen/master-in-critical-studies "Das Studium Master in Critical Studies orientiert sich vor allem an jenen kritischen Positionen, die u.a. von den Gender Studies, den Post- und Decolonial Studies, Subaltern Studies, Cultural Studies und Queer Studies, aber auch von der Frankfurter Schule, dem Poststrukturalismus und der Dekonstruktion inspiriert worden sind." |
Zitat: |
"Es gibt in den von Mahner herangezogenen Disziplinen völlig selbstverständlich thematische Überschneidungen zwischen Wissenschaft und Aktivismus sowie personelle Korrelationen zwischen Wissenschaftler_innen und Akivist_innen.
… Den „Critical Studies“ aber vorzuwerfen, damit größere Probleme zu haben als etwa die Physik, ist einem ehrlichen Diskurs ähnlich zuträglich, wie der Altbyzantinistik vorzuwerfen, sich im Gegensatz zur Chemie ständig mit längst vergangenen Zeiten zu befassen. Es liegt nun einmal in der Natur des Faches. Dass die Trennung zwischen Aktivismus und Wissenschaft in den „Critical Studies“ nicht immer ausreichend sauber ist, mag stimmen." Quelle: https://www.volksverpetzer.de/analyse/moral-panic-critical-studies/ |
Zitat: |
"Cultural studies is a body of theory reflexively produced with the idea that this process is a political practice."
(Barker, Chris, & Emma A. Jane. Cultural Studies: Theory and Practice. 5th ed. London: SAGE Publications, 2016. p. 601) |
Myron hat folgendes geschrieben: |
Wie viele Chemiker, Physiker oder Altbyzantinisten verstehen ihre wissenschaftliche Arbeit von vornherein als politische Praxis?! |
Tarvoc hat folgendes geschrieben: | ||
Gegenargument: Jeder gute Politikwissenschaftler versteht, dass sein Fach selbst nicht von seinen Auswirkungen auf das getrennt werden kann, was es erforscht, und es insofern selbst zumindest in gewisser Weise auch eine politische Praxis ist. |
Myron hat folgendes geschrieben: |
aber es ist etwas ganz anderes, wenn eine Wissenschaft grundsätzlich in den Dienst einer politischen Ideologie gestellt wird—hier einer linken—, so wie dies bei den Cultural Studies in all ihren Erscheinungsformen der Fall ist. |
Zitat: |
"…[Im englischsprachigen Original ist sogar von „this scholarship-activism“ die Rede, einem Kernelemt der Verschwörungstheorie des Kulturmarxismus, der auch Lindsay nahesteht, wie sein Text „Race Marxism: The Truth About Critical Race Theory and Praxis“ (2022) eindrucksvoll belegt.]"
Quelle: https://www.volksverpetzer.de/analyse/moral-panic-critical-studies/ |
Zitat: |
"In the collective mythology of cultural studies, Richard Hoggart (1957), Raymond Williams (1965, 1979, 1981, 1983) and Edward Palmer Thompson (1963) are held to be early figureheads representing the moment of ‘culturalism’. This perspective is later contrasted with ‘structuralism’. Indeed, culturalism is a post hoc term that owes its sense precisely to a contrast with structuralism."
(Barker, Chris, & Emma A. Jane. Cultural Studies: Theory and Practice. 5th ed. London: SAGE Publications, 2016. p. 17) |
Zitat: |
"One of the most far-reaching consequences of the New Left experience was the pivotal role it played in creating cultural Marxism in Britain. British cultural Marxism grew out of the effort to generate a socialist understanding of postwar Britain, to grasp the significance of working-class affluence, consumer capitalism, and the gready expanded role of the mass media in contemporary life. These changes posed a threat to the traditional Marxist assumption that the working class would inevitably usher in a socialist society. They also undermined the traditional Left's exclusive reliance on political and economic categories, for postwar transformations affected “the whole way of life” of working people and were reshaping their identities in new and complex ways. Cultural Marxists attempted to identify the contours of this new terrain and, in doing so, redefine social struggle. In opposition to orthodox Marxists who reduced culture to a secondary status—a reflection of real social relations—and conservatives who saw it as the best that has been thought and written, they viewed culture in anthropological terms, as an expression of everyday life and experience.
The development of a cultural Marxist perspective was critical to the creation of cultural studies and the development of “history from below.” Richard Hoggart, Raymond Williams, and Stuart Hall played pioneering roles in conceiving of cultural studies, an interdisciplinary critical approach to contemporary cultural practices that owed much to discussions and debates in and around the New Left. This effort was greatly advanced by the founding of the Centre for Contemporary Cultural Studies at the University of Birmingham in 1964. E. P. Thompson played a prominent role in producing a distinctive cultural Marxist history. His influential The Making of the English Working Class viewed the popular struggle of the common people in cultural terms, providing a New Left inflection to the tradition of Communist historiography. Although writers in both disciplines shared common theoretical and political oppositions and were deeply affected by the New Left context, they did not share a unified approach. Rather, they engaged in a constructive debate and dialogue that reproduced some of the fundamental tensions characteristic of the original New Left as well as creating new ones. Their collective efforts produced a new theoretical terrain." (Dworkin, Dennis. Cultural Marxism in Postwar Britain: History, the New Left, and the Origins of Cultural Studies. Durham: Duke University Press, 1997. pp. 79-80) |
Tarvoc hat folgendes geschrieben: | ||
Hmmm... meinst du, dass es für einen Konservativen unmöglich ist, in Critical Studies einen Abschluss zu bekommen? |
Myron hat folgendes geschrieben: | ||||
Er/sie sollte sich in diesem Fall besser nicht offen zum Konservatismus bekennen. |
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